Recenzia RAISON D´ETRE – Daemonum + Deamoniacum

18. októbra 2021, pistikpistik, Hudba

RAISON D´ETRE – Daemonum + Daemoniacum

Švédsko/dark ambient/industrial

Cyclic Law/2021

Sú hudobné telesá, ktoré sú neobyčajné. A svojim spôsobom menia tvar hudby a píšu jej dejiny. A sú hudobné telesá, kde ide akýkoľvek vtip či zábava bokom. A toto všetko predstavuje švédsky fenomén RAISON D´ETRE. Je zhudobnením prazvláštnych pocitov, ktoré vyjadrujú niečo zvláštne. Bežní ľudia cítia beznádej, temnotu či ničotu. To som pociťoval, keď som si zohnal ich debutovú kazetu „Prospectus I“ a všetko bolo dokonané fenomenálnym „The Empty Hollow Unfolds“, ktoré uzrelo svetlo sveta na prelome tisícročí a predpovedalo neistotu, beznádej a tmu. To album jasne ukázalo, ako sa tvorí soundtrack k vyľudnenej pustatine, ste sám na pahorku a vidíte prázdnotu a ničotu. A ste stále sám. Skľučujúce kvílivé tóny a zvuky, ktoré akoby neboli ani z našich svetov a pripravovali nás na príchod apokalypsy. Hlavne vrchol v podobe „The Hidden Hallows“ jasne naznačil, že hudba nie je len o veselosti. Zabudnite. Toto je rituál a vzývanie besov v jednom. Plechové ozveny a bolestivé kvílenie trhajú uši a sme v neistote. Toto dielo má čestné miesto medzi top nahrávkami temného ambientu a industriálu. Oni sú takými kráľmi v danom hudobnom štýle. Boli nimi aj pod legendárnym labelom Cold Meat Industry, ktorý formoval hudobný vkus pre pokročilých a udával tempo. A mal pod sebou top kone podobne šialenej muziky. Škoda ho. Avšak RAISON D´ETRE je tu stále a aj dnes nás oblažuje novinkou, rovno dvoj-albumom. To čo som písal doteraz, spĺňa aj toto dielo. Záhrobné ozveny, rituálne pazvuky, chorobná a temná atmosféra. Touto recenziou som len chcel spomenúť legendu a oceniť jej prínos a aj pochváliť novinku, ktorá pokračuje v jasne naznačenej ceste a pritom sa svojim spôsobom vyvíja. Hudba nie je len o chytľavosti a dobrej nálade. Musia niekedy aj vyjsť nahrávky, ktoré nám ukážu realitu. Nie. Nemyslite si, že poslucháči tohto fenoménu žijú v jaskyni a nikdy neprehovoria s človekom. Mám rád aj skvelý pop. A žijem normálne. Ale táto hudba je zvláštnym fenoménom, kde musíte oceniť jej unikátnu atmosféru a uznať majstrovi autorovi, že s náladami to vie. RAISON D´ETRE sú už legenda a fenomén a novinkou to stále dokazujú. A áno, tú už idú žarty bokom.

4,5/5