Založ si blog

Koncert SWANS v Žiline

SWANS, Norman Westberg – Nová synagóga Žilina, 25.05.2023

SWANS v Žiline? Iné ako účasť sa nepripúšťa!

Len tak si čítate, aké sa plánujú koncerty na jednom metalovom serveri a tu sa tam len tak akože objaví, že SWANS budú v Žiline. Áno, musel som si to prečítať ešte raz, a keď som si to overil aj na usporiadateľských stránkach, je to tá situácia, že hneď viete, že tam musíte ísť. Prvá vlna vypredaná, netreba otáľať. Nikdy som ich nevidel a toto sa už nemusí zopakovať. Navyše SWANS sprevádza povesť, že čo koncert – to jedinečný unikát.

Nový synagóga? Musíte vidieť!

Samotný koncert bol vo víre staromestských slávností, v meste boli dve pódia, chvíľu som sa pristavil na Mariánskom námestí, kde hrali skôr menej známe a pre diváka náročnejšie kapely, skukol som, volali sa tuším Bashavel (ospravedlňujem, ak som to skomolil), ale fakt to bolo celkom dobré. Na druhom pódiu na námestí Andreja Hlinku boli skôr známejšie kapely. Ľudí všade plno. No blížila sa siedma hodina a tak smer Nový synagóga. Miesto som nepoznal. Ak pôjdete na koncert zo stanice do Smer pubu, kde sú tiež super koncerty, tak na Mariánskom námestí zabočíte doprava, kde ja hlavná pošta a zhruba oproti je to tá budova. Zvonku je prekrásna. Vlastne je to rekonštruovaná synagóga, ktorá slúži ako umelecký a kultúrny stánok. Zvonku je krásna, o to prekvapenie je vnútri. Síce strohá a dizajnovo až jednoduchá, ale o to prekrásna a hutne mystická, čarovné osvietenie kopuly, zvláštna aura pokoja a účelne úchvatné interiéry. Miesto priam dokonalé. Zboku je príťažlivá kaviarnička. Táto nadpozemská udalosť sa udiala v rámci Kultúrneho centra Hviezdne noci, ktoré má hlavné ťažisko v Bytči, a aj vďaka ním som videl fenomenálny koncert Mágov INFERNO v Ľadovni, vlastne pred rokom. Všetkým patrí poďakovanie za tento umelecký počin. Priviesť tu kapelu takéhoto formátu je hodné obdivu.

Kto to vlastne vystúpi? No predsa LEGENDA!

Meno SWANS je priam kultové (dovolím si tu použiť to slovo), ale skôr medzi vyznávačmi nezávislej hudby. Ono samotná ich hudobná púť je rôznorodá, sú predstavitelia new wave, indie rocku, atmosférickej hudby. Pomenujte si to ako chcete. Ale nahrávkami sa stále posúvajú niekde a nestagnujú. Ja osobne momentálne mám najradšej tvorbu z deväťdesiatok. Majú však za posledné dva roky dve žhavé novinky, tak predpokladám, že setlist bude skôr aktuálny. A aj sa tak stalo. Kapela je vlastne zoskupenie muzikantov okolo multiinštrumentalistu Michaela Giru, a očividne aj teraz mimoriadne nadaných a v životnej forme. Čo bolo počuť. Predvídavo som sa postavil skôr dozadu, aby som to celé prestavenie vsal naraz a komplexne.

Že vraj bývajú hluční? A riadne! Hlukot? Riadny!

To čo sa odohralo v Žiline, to bol Koncert. Takto si predstavujem živé Umenie. Ako predskokan sa predstavil ich bývalý gitarista Norman Westberg. Išlo skôr improvizovanú hru na gitare sprevádzanú rôznymi mažinkami a efektami. Drone? Ako nabudenie dobré. Avšak čo prišlo po ňom, to si ťažko predstaviť. Nemal som tie štuple, krásne som sa týral tým kúzelným hlukom. Ak z albumov znejú skôr až upokojujúcu a atraktívne, naživo sa menia v totálne hlučné zvery. Totálny noise. Hlavný dirigent s elektro-akustickou gitarou gestikuluje a všetko hrá ako má. Ak zväčša kapely sa chcú priblížiť nahrávke, u SWANS je pravidlom, že čo koncert to jedinečné prevedenie. Keďže sa skoro všetko hralo z posledných dvoch albumoch, ťažko som spoznával skladby, o to viac som si ich užíval. Celý zvuk bol master riadne hore, avšak bol čitateľný, nebola to guľa či nepreniknuteľná stena, ale krásne svojská namiešaná alchýmia. Obrovské množstvo nástrojov, kde zneli aj dve bicie naraz či krásne plná plnohodnotná basa, a tak masívne nazvučené bicie nepočuť. Celé to rozbíjalo myseľ a necelé dve hodiny ubehli tak, že musím skloniť obrovskú poklonu.

Koncert roka? Rozhodne to bola udalosť!

Pochodil som už nejaké tie koncerty, ale toto bol unikát. Magickým prevedením, životnou formou, ale aj unikátnym hlučným a hutným soundom. Paradoxne ani metalové kapely nemajú tak brutálne vyhulený zvuk a pritom to nie je zvukový chaos či nečitateľný zhluk. Kapela s neuveriteľnou charizmou a aurou. Bol to úžasný zážitok a ďakujem všetkým zainteresovaným za toto nevšedné predstavenie. Nabudúce zas 🙂

Braňo Jobus v Kysuckej knižnici

17.03.2024

Na Jednotke vyšiel diel Opri sa o mňa s Braňom Jobusom. Vynikajúci, mimochodom. A tam bolo prezentované, že budú besedy v knižniciach. Predtým mi kamoš poslal plagát, že Braňo Jobus navštívi Kysuckú knižnicu a tak nebolo o čom. Toto si nemôžem nechať ujsť. Podarilo sa mi vybaviť voľno v robote, využívam to iba vo výnimočných prípadoch a tento to bol. Kysuckú [...]

Under The Gun

27.02.2024

Mojim prvým stretom s touto legendou bol paradoxne ich výber, a aj keď ja osobne nie som fanúšik best offiek, „A Slight Case Of Overbombing“ je úžasný a má svoje špecifiká. Nie je to taký ten klasický výber, že dáme tam desať top skladieb kariéry a dva živáky a hotovo. Tu Eldritch a spol. nám naservírovali rôzne verzie ich zásadných hitov, modernizovanú [...]

One Rode To Asa Bay

23.02.2024

Netajím sa tým, že švédski Bathory sú mojou najobľúbenejšou kapelou a album „Under The Sign Of The Black Mark“ považujem za vrchol v hudbe ako takej a asi už nebude možné natočiť lepšiu dosku. Všetko to u mňa začalo v dobe zlatých 90s, ktorá spočívala v troška zložitejšom hľadaní hudby, lebo nebol net, youtube, teda ani voľné sťahovanie, ale iba kazety, [...]

hlasovací preukaz

Hlasovací preukaz na prvé kolo volieb sa dá osobne vybaviť do piatka

19.03.2024 10:30

Vybaviť preukaz môže za voliča aj ním splnomocnená osoba.

Vladimir Putin, Moskva, Rusko

Útok na Volkova bol mrazivo účinný. Dokazuje návrat ruskej špionáže do studenej vojny

19.03.2024 10:25

Rusi do každej vojny vstúpili v zlom stave, potom ale postupne, vďaka vysokému počtu ľudí a nulovému rešpektu k ich strate, sa dostali do formy.

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:57

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.

pistikpistik

Laické zápisky o zložitých aspektoch bytia. Takmer nemožné hľadanie zlatej strednej cesty. Ale inak muzika, pokleslé umenie, nepodstatné drobnosti a podobné radosti života.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 74
Celková čítanosť: 116753x
Priemerná čítanosť článkov: 1578x

Autor blogu